Speltyper

Flaggspel
Båda lagen startar i varsin ände av slagfältet. Man startar vid sin flaggbas. Uppdraget är att hämta motståndarnas flagga till sin bas. Men det är inte lätt. Man måste skydda sin egna flagga också eftersom motståndarlaget har samma uppdrag. Vinner gör de som lyckas hämta motståndarnas flagga eller har flest spelare kvar när tiden gått ut.

Last man standing
Här är alla andra fiender. På denna mark finner du bara motståndare, ingen att lita på förutom dig själv! Här vinner den person som står kvar sist! Alla startar i mitten av banan, när första signalen går har alla 30 sekunder på sig att gömma sig. När andra signalen ljuder så gäller sist på banan vinner. ALLA MOT ALLA.

Kaninjakten
Kaninen får fullt magasin och 30 sekunders försprång. Han är dessutom odödlig tills han sträcker upp handen och ger sig. Ger han sig får han trackas för detta resten av sitt eländiga liv som förlorare. Står han ut med den intensiva eldgivingen har han chansen att utplåna sina förföljare. Dessa är nämligen inte odödliga och måste kliva av om kaninen skjuter dem. Klarar kaninen av alla sina förföljare får han resten av sitt upphöjda liv, närhelst han behagar påminna förföljarna om sin storhet.

CenterFlag (flaggan i mitten):
Det här är ett intressant spel. En flagga hänger på mitten av spelfältet och två lag startar i varsin ände av banan. De ska sen försöka ta flaggan och föra den till motståndarnas bas. Brukar resultera i livliga fighter runt mittenflaggan.

Attack and Defend:
Fungerar ungefär som Capture the Flag men bara ett lag har en flagga. Det ena laget skall försvara flaggan och det andra erövra den.

Elimination:
Ett av de vanligaste spelen där båda lagen spelar mot varandra i en kamp där det vinnande laget skjutit ut alla motspelare.

Presidentens män:
En person är president (statsminister he he) och har ingen markör. Han har 4-5 spelare runt sig som sen ska skydda honom en viss tid.

Storma fortet:
Fem personer får till uppgift att skydda en flagga som placeras i ett fort eller inom ett visst område. Övriga ska försöka hämta ut flaggan från fortet/området.

Rovdjuret:
Fyra ”rovdjur” får i förväg gömma sig på banan. Resten av spelarna skickas ut för att hitta dessa. När ett rovdjur träffas är han ute ur matchen men när ett rovdjur träffar en av de övriga spelarna så blir den spelaren också rovdjur. Det innebär att de vanliga spelarna inte alltid vet att deras medspelare plötsligt har blivit motståndare. Det kan bli intressant.

Första hjälpen:
En variant av ”Get the flag”. Om en spelare träffas kan han bli ”levande” igen om en av hans medspelare kommer och rör vid honom.

Frita gisslan:
Det ena laget ska rädda en spelare som hålls som gisslan hos motståndarlaget. Gisslan ska sen föras hem oträffad.

Run the flag:
En annan variant av ”Get the flag”. Båda lagen startar med en flagga och ska sen hänga den i motståndarnas bas.

Ring the bell:                                                                                                                          
I mitten av banan hänger en klocka/tuta som lagen ska försöka att signalera i för att vinna.

Old war:
Två lag ställer upp på varsin linje mitt emot varandra. Ingen får flytta sig. Lagen skjuter mot varandra och de spelare som träffas lägger sig ner. Det lag som har stående spelare kvar vinner.

Husockupation:
Det ena laget finns i en byggnad och får inte lämna den. För dessa gäller det att ha minst en oträffad spelare kvar då matchtiden är slut. Det andra laget anfaller.

Death match:
Alla mot alla där sista spelaren står kvar som vinnare.Varianter finns där varje spelare efter att ha blivit utskjuten kan bli levande igen. Då räknas antalet ”Kills” för varje spelare istället.

Duell:
Klassiskduell. Två duellanter startar rygg mot rygg och går tolv steg. Pricksäkraste och snabbaste vinner. Man har bara en kula.

King of the fort:
Alla spelare delas in i två grupper med merparten i ena laget cirka 1/3 mot 2/3. Det större laget skall försöka storma en befästning. Tidsbegränsning och taktik är avgörande.